Drafbaan Schaesberg (bij Heerlen):
Hier is gekoerst van 1980 t/m 1991. Totaal ca. 12 jaren.
Baanrecord:
Carisma Darby 1.15,0a met C.J. de Leeuw op 10-8-1990
(Bovenstaande gegevens en onderstaande tekst zijn met toestemming
overgenomen uit het boek "Draf- en Renbanen in Nederland"
van Durk Minkema.)
Na de sluiting van de mijnen in Zuid-Limburg werden door de overheid
vele initiatieven ontplooid om de werkgelegenheid in het voormalige
mijngebied veilig te stellen. Zo kwam ook de draf- en rensport in
beeld. In 1973 zegde de toenmalige minister van Landbouw, mr. T.
Brouwer, bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor voor de Algemene
Inspectie Dienst in Eygelshoven een miljoen gulden subsidie toe
voor de inrichting van een draf- en renbaan in Zuid-Limburg. Het
idee was afkomstig van Jan Slikker, die plaatsvervangend secretaris-generaal
bij het ministerie van Landbouw was en tevens bestuurslid van de
Stichting Totalisator Nederland. Dit geld kwam uit de wettelijk
verplichte afdracht van de totalisator aan het Fonds Nederlandse
Veefokkerij, dat beheerd werd door het ministerie van Landbouw.
De totale kosten van de aanleg van een draf- en renbaan werden toen
nog geschat op 7 miljoen gulden. De werkelijkheid zou aanzienlijk
duurder uitpakken! Diverse plannen werden ontwikkeld en locaties
beoordeeld. Uiteindelijk viel in het najaar van 1976 het oog op
het 140 ha grote, voormalige mijnterrein van Oranje-Nassau II en
Staatsmijn Wilhelmina in Schaesberg. De draf-en renbaan zou ingepast
worden in het 110 ha grote Schaesbergse recreatieproject, waarvoor
het Rijk 120 miljoen gulden beschikbaar stelde. Naast de draf- en
renbaan zouden er veel sportvelden voor voetbal, hockey, handbal
en tennis moeten komen, een grote manege, een veilinghal voor het
te stichten nationaal hippisch centrum, een sporthal, een motel,
een skibaan, een ijshal, een krachtsportcentrum en een autokino.
Veel van deze projecten zijn nooit gerealiseerd zoals het hippische
centrum, de ijshal en het motel. Wel kwam er de skipiste, aangelegd
op de 180 meter hoge mijnsteenberg van de voormalige staatsmijn
Wilhelmina. Deze werd geëxploiteerd door de skischool van de in
Brunssum wonende Oostenrijker Sigi Moser. Er werd begonnen met de
afgraving en reconstructie van het mijnterrein, waarbij miljoenen
kubieke meters grond, slik en mijnsteen verzet werden. Op 26 november
1979 werd door de toenmalige minister van Landbouw, mr. A.P.J.M.M.
van der Stee, de eerste steen voor de draf- en renbaan gelegd. Er
kwam een 1609 meter lange en 25 meter brede houtvezelrenbaan. Deze
baan was een primeur voor Europa, waarbij houtvezel van hardhout,
eiken en beuken werd aangebracht op een stolgrindlaag, van elkaar
gescheiden door een waterdoorlatende kunststof. Binnen de renbaan
kwam een 1000 meter lange en 25 meter brede drafbaan van twee lagen
lava op gedraineerd stolgrind. Aan de binnenzijde van de drafbaan
werd een drie meter brede asfaltweg voor de juryauto aangelegd en
daarbinnen een vier meter brede oefenbaan van leemhoudend zand voor
dravers. Zowel de drafbaan als de renbaan werden van een verlichting
voorzien.
Boven: De commissaris der koningin in de provincie Limburg,
dr. J. Kremers, laat de vlag vallen voor de start van de
eerste draverij op Schaesberg, d.d. vrijdag 9 augustus 1980
(foto: Dries Linssen).
Beeld van de tribune van
de Limburgse drafbaan Schaesberg.
(foto Wim Huybers).
De accommodatie voor de bezoekers omvatte een glasdichte
tribune met twee verdiepingen, op de begane grond de totohal en
buffetten, op de eerste verdieping een restaurant voor 600 personen,
toto-loketten, buffet en bar. Ter hoogte van de finishlijn was een
vier verdiepingen tellende rechterstoel gebouwd, waarin ruimtes
voor wedstrijdsecretariaat, draf- en rencomité, bestuur, regel-
en rekenkamer, EHBO- en persruimte. Daartegenaan was de bestuurs-
en gastensocieteit gebouwd. Voor en naast de hoofdtribune was een
onoverdekte staantribune, amfitheatersgewijs oplopend. De totale
bezoekerscapaciteit van het complex bedroeg ca. zesduizend. Zij
hadden uitzicht op een elektronisch scorebord, 18,44 meter lang
en 2 meter hoog, op het middenterrein. Achter de hoofdtribune was
een paddock met overkapte opzadelplaatsen en de winnaarsring met
afzadelplaatsen voor de renpaarden. Aan de voorzijde van de baan
bevond zich een parkeerterrein voor 1250 auto's, naast de eerste
Nederlandse autokino. Ter hoogte van de rechterbocht was een parkeerterrein
voor de paardenwagens met daarnaast een inspanstal met zestig inspanboxen
en dertig afsluitbare boxen, met op de eerste verdieping een bar-kantine
met uitzicht op de baan en daarachter de kleedruimten voor de pikeurs.
Voor de trainers die zich aan de baan van Schaesberg vestigden,
was eerst een noodstal gebouwd op een terrein aan de noordzijde
van de baan, in feite bestemd voor het in Schinveld te stichten
nationaal paardencentrum, dat echter nooit gerealiseerd is. De noodstal
omvatte twee eenheden van elk honderd boxen, een overdekte ruimte
voor hooi en stro en stapmolens. Hennie Grift was een van de eerste
dravertrainers die zich aan de baan van Schaesberg vestigden. Hij
nam eerst tijdelijk zijn intrek in de boxen van de inspanstal, later
verhuisde hij naar één van de in 1981 gebouwde entrainementen in
het verlengde van de inspanstallen. Tevens werd later door de heer
Winthaegen, eigenaar van de nabij gelegen uitspanning Overste Hot,
op zijn grond vlak achter de baan een tweetal entrainementen gebouwd.
(Beelden van de stallen en de baan kunt u zien in een TV-reportage
over Hennie Grift en Incredible Crafts, die op deze website staat,
onder Videotheek/Diverse, u kunt hiervoor ook op onderstaande camera
clicken)
Grift, Crafts en Schaesberg:
Het veld van een goed bezette ren passeert de hoofdtribune en
rechterstoel van Schaesberg.
(foto Dries Linssen).
Boven: Prince Albert (Ire) en John Smith zijn de winnaars
van de Menorca-prijs op Schaesberg d.d. 2 juli 1982.
Beeld van de winnaarsring.
Interieur eerste verdieping van de tribune.
(foto Wim Huybers).
De schitterende draf- en renbaan werd op vrijdag 9 augustus 1980
in gebruik genomen, waarbij de gouverneur van Limburg, dr. J. Kremers,
de start van de eerste koers verrichtte. Het aantal bezoekers op
de openingsmeeting bedroeg maar liefst 12.700! Ruim een jaar later,
op 26 augustus 1981, vond de officiële opening plaats door koningin
Beatrix en prins Claus. Op die meeting waren ruim zesduizend bezoekers.
Deze aantallen zouden echter geen graadmeter voor de gewone meetings
blijken. Schaesberg koerste iedere vrijdagavond, maar het bezoek
en vooral de totalisatoromzet bleven sterk bij de verwachting achter.
De exploitatieverliezen stapelden zich op en liepen in de miljoenen.
Al in het najaar van 1982 was er het eerste rapport dat Schaesberg
buiten het professionele draf- en rensportcircuit wilde zetten,
maar de minister van Landbouw, Gerrit Braks, hield dit tegen en
liet de exploitatieverliezen voorlopig ten laste van de overheid
komen. Een andere tegenslag was de houtvezelbaan, die in het najaar
van 1984 door de slechte afwatering totaal onbruikbaar was geworden
in winter en voorjaar. De stolgrindlaag was betonhard geworden.
In het voorjaar van 1986 werd de houtvezelbaan geheel uitgegraven
en vervangen door een mengsel van zand en lava, terwijl er aan de
relingzijde een sproei-installatie werd aangelegd, welke ca. 30.000
liter water per week over de baan kon gooien. Uiteindelijk bleek
Schaesberg niet meer te redden, de subsidiebronnen raakten opgedroogd.
De schuldenlast liep op tot onhoudbare hoogte en op vrijdag 13 december
1991 werd de laatste meeting verreden. Het gehele complex van de
draf- en renbaan aan de Hofstraat in Schaesberg (tegenwoordig vallend
onder de gemeente Landgraaf) had 29 miljoen gulden aan rijksbijdragen
gekost. Particuliere initiatieven om de baan als draf- en renbaan
over te nemen mislukten, omdat zowel de NDR als de Totalisatororganisatie
onvoldoende garanties konden bieden. Schaesberg is uiteindelijk
verkocht aan Megaland van Jan Smeets, de organisator van het vermaarde
jaarlijkse Pinkpopfestival, naar verluidt voor slechts 1 miljoen
gulden *). Anno 2004 ligt het gehele complex er nog.
(bronnen: Dagblad voor Oostelijk Zuid-Limburg; De Limburger.)
Tot zover de tekst uit het boek van Durk Minkema.
*) op 19 november 2009 liet dhr. Jan Smeets ons weten dat hij destijd
niet 1 miljoen, maar 3,3 miljoen gulden voor het complex heeft betaald.
Gezicht op de tribune van Schaesberg tijdens
een drafkoers. Rechts van de tribune verrijst
het grote projectiescherm van de autokino.
(uit: folder draf- en renbaan Limburg).
Topografische kaart van Schaesberg uit 1989.
(uit het boek van Minkema).
Boven: Carisma Darby klopt Action Skoatter in de Grote Prijs
van Limburg op de baan van Schaesberg t.g.v. het
10-jarig bestaan van deze baan in 1990.
PINKPOP
Na de sluiting is de baan in particuliere handen gekomen
en wordt er jaarlijks het beroemde Pinkpop festival georganiseerd.
Boven: Gezicht vanuit de tribune. Het is nog rustig.
Boven: Nog geen publiek, maar alles staat klaar.
Boven: Vooraan het tentenkamp, op het middenterrein
het podium en het publiek.
|