Tekst uit het boek 'Drafbanen in Nederland'
door Durk Minkema
Op de Drafbaan Hilversum is in de volgende jaren gekoerst: 1925-1933,
1935, 1937-1950, 1952-1997.
(800m koersen in 1925-1928, 1931-1933, 1935, 1937-1941)
baanrecord 1925-1945:
Fried 1.21.1b E. Kruithof 27-5-1944
baanrecord 1946-1950:
Lord Maire 1.21.8b F.A. Bosveld 2-11-1947
baanrecord 1952-1970:
Nick 1.19.1a J.W. Hoejenbos 6-7-1969
Coryphee RH 1.19.1a R. Hamming 6-7-1969
baanrecord 1971-1997:
Friendly Face 1.12.8a P. Korpi 17-10-1989
Mack Lobell 1.12.8a K Heiskanen 17-10-1989
Paparazzy 1.12.8a C. Martens 21-10-1997
(Bovenstaande gegevens en onderstaande tekst en foto's zijn met
toestemming overgenomen uit het boek "Draf- en Renbanen in
Nederland" van Durk Minkema.)
Het door architect Dudok ontworpen Hilversumse sportpark aan de
Soestdijkerstraatweg langs de spoorlijn naar Utrecht werd in juni
1920 geopend. Het was aangelegd in het kader van de werkverschaffing.
Het sportpark werd vooral gebruikt voor voetbal, later ook voor
rugby en voor atletiek. Op Koninginnedag, 31 augustus 1921, vond
er voor de eerste maal een concours hippique plaats. Het was de
in 1923 opgerichte Hilversumsche Harddraverij- en Renvereeniging
die met de gemeente een contract afsloot om op de heide, gelegen
achter dit sportpark, een draversbaan aan te leggen rondom de daar
gelegen vier voetbalvelden. Maar liefst 17.000 vierkante meter heide
werd omgeploegd, van zwarte aarde voorzien en daarna bedekt met
graszoden. Tevens werd aan de noordkant van de baan, tegen het eigenlijke
sportpark aan, een 130 meter lange aarden glacis aangelegd, een
tribune en een stal met boxen voor 48 paarden gebouwd. Deze stal
zou het tot de herfst van 1994 uithouden, toen hij geheel afbrandde.
Eerst was de trainer-pikeur Tjibbe Witteveen als trainer aan de
baan gevestigd, na diens overlijden in 1929 de toen nog jeugdige
trainer Willem Geersen, die zich later zou ontwikkelen tot een van
Nederlands meest succesvolle dravertrainers. Op de 950 meter lange
grasbaan met oplopende bochten werden zowel draverijen op de lange
als de korte (800 meter) baan gehouden, soms ook vlakkebaan- en
hindernisrennen. Ook de motorsport werd er bedreven. De eerste drafmeeting
vond plaats op Hemelvaartsdag 21 mei 1925. Vanaf de verhoogde, overdekte
tribune had men een fraai zicht over de prachtige natuur in de omgeving.
Het aantal meetings bedroeg in die tijd meestal vier per jaar.
Boven: Opening van de Hilversumse drafbaan
op Hemelvaartsdag 21 mei 1925.
(Uit de Paardenwereld, 4, 1925)
Boven: Ago Kan na een overwinning met Bonne de Jong
te Hilversum ca. 1936. De tribunes waren meer een overkapping
Omstreeks 1934 braken er moeilijke tijden aan voor
de Hilversumse drafbaan. Men probeerde van alles om meer publiek
naar de baan te krijgen, zoals het organiseren van struisvogelrennen
in 1935. Het mocht niet baten en de harddraverijvereniging ging
in 1935 ter ziele. Ook trainer Willem Geersen verliet in het voorjaar
van 1935 Hilversum en vestigde zich op een mooi nieuw entrainement
in Oud-Valkeveen.
Er werd 2 jaar niet gekoerst in Hilversum.
Boven: Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is
dit een foto van de kortebaan op woensdag
15 juni 1938 op de 's-Gravelandseweg te Hilversum.
Deze werd georganiseerd door de dat jaar opgerichte Paarden Sportvereeniging
Hilversum (PSH).
Het pand bij de finish op de foto moet de Sociëteit "De Unie" zijn, 's-Gravelandseweg 57, hetwelk er nu
nog staat en vrijwel ongewijzigd is. Precies er tegenover,
aan de andere kant van de weg, staat het bekende
omroep-café De Jonge Haan ('s-Gravelandseweg 62),
in 1938 nog Maison Hiensch geheten.
Het paard dat Willem Leeuwenkamp (links) rijdt zou
de merrie YY van P.J. Bakker kunnen zijn. Die werd er
in de eerste omloop in drie ritten door haar
tegenstander Diamant Bleu afgelopen.
Waarschijnlijk is de foto van de rit die YY won.
YY was een toen zevenjarige merrie, waarmee
Willem Leeuwenkamp in 1938 op de lange baan
nogal wat successen boekte.
YY is de zus van Zora en
grootmoeder van de snelle YYV.
(foto van mevr. Verver-Leeuwenkamp)
PSH
Gelukkig werd na enkele jaren, begin 1938, de Paarden Sport Vereeniging
Hilversum opgericht, die de boel weer op de rails kreeg en er tevens
een nieuwe tribune (de oude was door storm enkele malen geveld)
neerzette. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verdubbelde het aantal
Hilversumse meetings. In de herfst van 1944 werd het koersgebeuren
vanwege de oorlogssituatie stilgelegd, maar na de bevrijding was
Hilversum een van de eerste banen die weer open gingen, op 16 juni
1945. Dat gebeurde vooral op aandrang van Britse en Canadese militairen,
die zich in de rennen wilden uitleven. Ze hadden zelfs in mei 1945
al een ren op het vliegveld Soesterberg gehouden.
Bij droog weer had de Hilversumse grasbaan veel last van stuiven,
onaangenaam voor paard en publiek. Daarom werd al in 1946 de binnenkant
van de baan met sintels bedekt en in 1951 werd de gehele baan omgezet
in een sintelbaan, zodat er dat jaar niet gekoerst kon worden. De
oude tribune werd gesloopt en er verrees een 130 meter lange, glasdichte
totohal met restaurant. Na de heropening van de nieuwe baan op 2
juni 1952 ging het crescendo met de Hilversumse drafbaan, vooral
nadat begin 1953 de baan als eerste in Nederland van verlichting
werd voorzien, zodat er avondkoersen konden worden gehouden, welke
op de vaste dinsdagavond bijzonder populair zouden worden.
Boven: De pas geopende tribune en de rechterstoel in 1951,
ontworpen door de beroemde Hilversumse architect Dudok,
in de stijl van 'de nieuwe zakelijkheid'.
(foto's: Archiefdienst Streekarchief Gooi en Vechtstreek te Hilversum)
Boven: De Hilversumse tribune in 1951 van rechts gezien.
Boven: In 1953 werden 150 lichtmasten geplaatst,
waarna er s'avonds kon worden gekoerst.
(foto J. Stevens)
Boven: De tribune met verlichting.
Linksachter in de verte zien we de hoge ramen van de Expohal.
Boven: Koers op Hilversum in in de jaren 60.
Links het huisje van Dudok.
(foto: ANP historisch archief)
Boven: De verlichte drafbaan in 1959 met linksboven
de atletiekbaan. Linksonder de spoorlijn Hilversum - Utrecht.
Er was een halte Sportpark, links buiten beeld.
Boven: Twee combinaties met op de achtergrond een deel van het
"huisje van Dudok". Dit is een koers op 23-08-1959. Aan de reling
rijdt eigenaarrijder Joepert Blokdijk met Wanita van Barke (nr. 18)
en daarnaast rijdt Jan van Dooyweerd met Willie Messidor,
die op het laatst werd uitgeschakeld wegens onregelmatig draven.
Boven: Oda bij haar afscheid van de baan 30 december 1956.
Ze loopt te Hilversum voorbij het beroemde Huisje van Dudok,
waarin op de eerste verdieping enkele bestuursleden
achter het glas zijn te zien.
Boven: Het 'Huisje van Dudok', daterend uit 1925,
was het kantoor/bestuursgebouw van de drafbaan.
Boven: Het huisje van Dudok, van de andere kant gezien.
Dit monument is na de sluiting van de drafbaan, in het jaar 2000
ca. 100 m verplaatst en nog te bewonderen, vlakbij het benzine-station,
waar men vroeger het parkeerterrein van Hilversum opreed.
Uitbreiding
Hilversum was ook de eerste baan in Nederland waar
in november 1953 voor het eerst het fotofinish-apparaat in gebruik
genomen werd. Het aantal stallen bij de baan, zowel op het oude
stalterrein als op het nieuwe aan de overkant, breidde gestaag uit,
en daarmee het aantal aan de baan gevestigde trainers. In 1953 was
het aantal meetings in Hilversum al 37, en in 1972, na de sluiting
van de baan Mereveld bij Utrecht, zelfs 80. Hilversum werd het uithangbord
van de Nederlandse drafsport en de toto-omzetten droegen bij aan
de bloei van de sport en de fokkerij. Vanaf 1952 werd in de herfst
de jaarlijkse keuring van draver- en volbloedhengsten op de Hilversumse
baan gehouden, vanaf 1955 gecombineerd met een exterieurkeuring
voor jonge dravers en volbloeds: de jaarlingenshow. Dat gebeurde
eerst in de open lucht, maar vanaf 1966 in de naast de ingang van
de baan gelegen Expohal, die daar al in december 1960 was neergezet.
Het was het door de gemeente Hilversum overgenomen voormalige Engelse
paviljoen van de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. In 1966
werd de totalisatorruimte drastisch uitgebreid met een nieuwe totohal,
aan de oostzijde aangebouwd tegen de bestaande.
Boven: Eland (links, met Jan van Dooyeweerd) wint van
Flamingo Six (met Jan Wagenaar).
Boven: De rechterstoel en rechts achter de Expohal, waar jaarlijks
de jaarlingenshow en de hengstenkeuring plaatsvonden.
In 1971 werden zowel de accommodatie als de baan ingrijpend gerenoveerd.
Het gehele totogebouw werd 7 meter dieper gemaakt en amfitheatersgewijs
opgebouwd en voorzien van 600 zitplaatsen. De baan werd een hypermoderne
kunstbaan met zogenaamde clothoïde-bochten, zodat de paarden de
bochten ook op topspeed konden nemen. Bij de heropening van de baan
(nu 935 meter lang) op 12 oktober 1971 was tevens voor het eerst
een grote internationale koers over de mijlsafstand van 1609 meter
ingesteld, de Prijs der Giganten, die jaarlijks de beste Europese
dravers naar Hilversum zou lokken, omdat de koers onderdeel vormde
van het Grand Circuit van de Europese overkoepelende draforganisatie,
de Union Européenne du Trot (UET). Deze koers trok duizenden bezoekers,
vooral toen in 1987 en 1988 de razend populaire schimmelmerrie Action
Skoatter, de vliegende Friezin, het opnam tegen de top van de wereld.
Boven: Op de vernieuwde piste van Hilversum wint Henri Buitenzorg
de 2e Serie van de allereerste Prijs der Giganten, in 1971.
Hij roffelt de 1.609 m af in de snelste tijd ooit door een
Nederlands paard gelopen (1.16,3) en klopt daarbij de
Belgische hengst Fideel (1.16,4). Links zien we El Hadie,
die 1.16,6 noteert, maar zal worden uitgeschakeld
wegens springen door het stek.
Boven: Prijs der Giganten 1977 Finale:
Bellino II (Fr., met J.R. Gougeon) triomfeert met gemak,
voor Dauga (Fr., nr.3) en Equileo (Fr. nr.1).
De drievoudig Prix d'Amérique-winnaar liep in de Giganten zijn
afscheidskoers en verbeterde "en passant" even
het Europees record naar 1.13,8.
Boven: Action Skoatter klopt Dauga in een serie van
de Prijs der Giganten. Er was zoveel publiek dat een deel
ervan uitweek naar het middenterrein.
Click hier voor de Fotopagina over de Giganten-koersen
De bloei van de drafsport ging door en noopte Hilversum om opnieuw
te investeren. In 1980 werd aan de westkant van de bestaande tribune,
annex totohal, bij de ingang van de baan, een 81 meter lange, hypermoderne
tribune met twee verdiepingen neergezet, met op de eerste verdieping
zitruimte voor circa 850 personen, de Panoramazaal. Ter hoogte van
de finish werd een dakopbouw met bestuurskamer met gastensociëteit
en rechterstoel gerealiseerd.
Boven: De nieuwe tribune van Hilversum in 1983.
(foto Wim Huybers)
Boven: Nog een beeld van de nieuwe tribune van Hilversum.
Op de bovenverdieping de jury-ruimte en de bestuurskamer.
(foto Wim Huybers)
Helaas zou enkele jaren na de realisatie van deze nieuwe accommodatie
de neergang van de drafsport inzetten, de toto-inkomsten liepen
terug, de publieke belangstelling daalde en de PSV Hilversum kwam
in liquiditeits-problemen. Intussen had de gemeente besloten drafbaan
en stalterrein, totaal 19 hectare groot, tot bedrijvenpark te bestemmen.
Dat vond in 1997 zijn beslag toen de gemeente het gehele complex
voor circa 100 miljoen gulden verkocht aan Nike Europa, die er haar
Europese hoofdkantoor ging bouwen. De PSV Hilversum had echter nog
een erfpachtovereenkomst met de gemeente tot 2021 en ontving hiervoor
een afkoopsom van 30 miljoen gulden. Daarvan werden o.a. de zittende
trainers en de horeca-exploitant schadeloos gesteld, terwijl bij
de NDR een hypothecaire lening van 8,5 miljoen gulden werd afgelost.
Het overblijvende bedrag van circa 17,5 miljoen gulden wilde de
PSV Hilversum weer in de drafsport investeren in de vorm van een
nieuwe baan bij Almere.
Het drafgebeuren op de roemrijke Hilversumse drafbaan werd op zondag
26 oktober 1997 definitief afgesloten met het verrijden van de 28.398ste
draverij.
Zeven jaar later is er echter nog steeds geen zicht op een nieuwe
baan, waaraan anno 2004 vanwege de teruggang van de drafsport ook
nauwelijks meer behoefte lijkt te bestaan. Wel associeerde de P.S.V.
Hilversum zich in de tussentijd met de PaardeSport Vereniging "Vooruit"
te Alkmaar tot de PSHA.
(Bron. P.J. de Gruijl: Grepen uit de geschiedenis van het Gemeentelijk
Sportpark. Eigen Perk 16 (1996) nr. 2.)
Tot zover de tekst uit het boek van Durk Minkema.
Boven: Tenslotte nog een beeld van de oude tribune in Hilversum.
Frank en Ronald de Boer delen handtekeningen uit
in de jaren 90.
Onderstaande tekst is een column van De Betweter, gepubliceerd
op Nakoersen.nl, waarin herinneringen worden opgehaald aan het oude
Drafcentrum van Hilversum. Dit naar aanleiding van de naderende
grasbaanmeeting.
HALLO, HALLO, HIER HILVERSUM!
20 mei 2011
Bovenstaande oproep uit de Radio en TV-stad doet de herinnering
aan vervlogen tijden herleven, nu Hilversum graskoerst op woensdag
25 mei om 1600 uur. Op de Meent, een wijk uit de jaren zeventig
in het Noorden van Hilversum, tegen Bussum aan. O.k. het zijn graskoersen,
maar toch: mijn gemoed schiet vol, want Hilversum was het uithangbord
van de Nederlandse drafsport. Winnende nummers voor komende woensdag
lijken mij 1, 2 en 8, want de postcode van de Meent is 1218. Doe
er uw voordeel mee.
Hilversum was vroeger een klein heidedorpje. In 1824 wordt het
dorp meegesleurd in de vaart der volkeren. Het gehucht Hilversum
krijgt dorpsrechten, geschonken door Jan, Hertog van Beieren en
Graaf van Holland. Hilversum scheidt zich af van Bussum en wordt
een zelfstandige gemeente. In 1870 heeft Hilversum 6.600 inwoners
en in 1958 wordt de 100.000 gehaald. Nu zijn het er, door de teruggang
in onze mooie sport, nog maar 84.350.
In 1874 komt het NS-station klaar en wordt het knusse weversdorp
via de ijzeren baan verbonden met de rest van Nederland. Later komt
halte Sportpark erbij om de drafsportliefhebbers naar
de koers te vervoeren. Eind 1970 wordt Mereveld opgeheven waardoor
het drukker wordt in de trein. De trein stroomt leeg aan deze halte
en de mensen haasten zich over het spoor, ná het benzinestation
rechtsaf en steken dan gehaast het grote parkeerterrein schuin over.
Ik hoor achter me nog de luide tips rondstrooiende
Haagse stem van De Kale.
Kort na de geboorte van Kees Verkerk op 14 februari 1969 (van
Star Performer uit Bonheur Perdu) verhuis ik voor mijn eerste echte
baan van het Haagsche Bezuidenhout naar Hilversum. Dank zij mijn
richtingsgevoel én de neogotische St. Vitus Kerk van architect
P.J.H. Cuypers/1892, weet ik de weg. De drafbaan zorgt ervoor dat
ik me snel thuis voel. Elke dinsdag en zondag hebben mijn Deense
zwager en ik een vaste tafel in het oude, winderige, restaurant,
vlak naast de stamtafel van familie Van Leeuwen. Jazeker, winderig,
want dubbel glas is nog niet uitgevonden. Toch is het een warm gebeuren,
aangezien we de gesprekken door de hardhorendheid van dove
Jan van Leeuwen op de voet kunnen volgen en zodoende enkele leuke
trios innen, die als bonus dienen op mijn beginsalaris. Mijn
zwager verdient wat meer door mijn toen al sluimerende eigenwijsheid.
Het betweteren zat er al vroeg in.
Tijdens de koersen worden wij door kelner Simon voorzien van eten
en drinken. Tenminste
wanneer het hem schikt. Zijn spel op
toto gaat voor, maar daar tussen door is hij steeds bereid naar
onze bestellingen te luisteren. In februari 1970 worden onze verhoudingen
tijdelijk verstoord door twee porties saté met brood. Direct
na ontvangst van de saté ruiken we het al. Foute boel. Desgevraagd
brengt Simon zonder tegenspraak de bordjes terug naar de kok en
komt drie minuten later met beide borden en 1 stokje minder opgewekt
terug aan onze tafel. Alles is in orde volgens de kok. Van beide
borden heeft de kok één stokje verorberd en het smaakte
hem goed. Mijn zwager van huis uit een aimabel mens
ontploft en dreigt, net als nu de diverse Bestuurderen, met een
proces tegen alle SMITHs -restaurants. Het misverstand
wordt met 2 broodjes kroket met Franse mosterd afgekocht. Zand erover.
Figuurlijk dan, bedoel ik.
Begin jaren zeventig beschikken we nog over een écht paardenkrantje
van 8 paginas. Kosten van een los nummer bedragen 70 oude
centen (33 eurocent). De Paardenkrant wordt verzorgd door hoofdredacteur
Wil Iedema met o.a. John Frencken en John Brandsen als medewerkers.
De wed-omzet stijgt jaarlijks en 80% van de inzet wordt teruggegeven
aan de wedders. Op Hilversum wordt het meeste omgezet in 1969: fl
17 miljoen en Baarlo koerst nog met een omzet van fl. 105.475. Toch
zijn er negatieve geluiden te horen, die zelfs de Vaderlandse Pers
halen. Het Officieel Bulletin, nummer 16/1970, treft maatregelen
voor een betere haarverzorging voor langharige mannelijke en vrouwelijke
pikeurs. De comités moeten er op letten dat in de koersen
de extremen onder de helm zijn opgeborgen. Gelukkig wordt de aandacht
van het publiek afgeleid door de 1.000ste zege van Jan van Dooyeweerd
op 10 mei 1970 te Duindigt met de driejarige Ilse Hanover, vóór
Hurry Up met monté liefhebber uit Halfweg J. Roodenburg.
De kortebanen zetten fl. 147.000 om. Anton wint op zondag 4 januari
1970 het MidWintercriterium 1e prijs: drie-duizend-vijfhonderd
harde guldens - met pikeur S. van Leeuwen vóór Esmeraud
en Beachcomber. Mijn favoriet Christiaan de Wet blijft in deze koers
met Leo Schoonhoven ongeplaatst: côte 6 tegen 1. Drie dagen
eerder op donderdag 1 januari - Nieuwjaar 1970 - wint Anton ook
al een 1e prijs van fl. 1.500, eveneens met Van Leeuwen.
Hilversum liefhebbers
Uit Hilversum en omgeving komen vele bekende paardenliefhebbers.
Te veel om op te noemen. De eerste eigenaren van de topmerrie Barones
Spencer zijn Marinus Brunt, die een garagebedrijf runt op de Groest,
en de heer Kalff. Ook de fokker van de dravers Finga/1964, Gromby/1965
en Impala/1967, de heer Th.J. Singels woonde in deze plaats. Amateurrijder
en fokker Pieter Dijkhuis/1910, afkomstig uit Midwolda, verhuist
in 1939 naar de Soestdijkerstraatweg in Hilversum, tegenover de
ingang van het Sportpark, en wordt betrokken bij de GRASBAAN Hilversum.
In 1948 is het gras verdwenen en vervangen door de slakken uit de
Hoogovens. Andere mij bekende personen in Hilversum zijn: Buddy
de Vries met onder meer Illya Kuryakin/1967, 2e in de Derby in 1970
achter Ironie, Do Tromp van de Emmastraat, schuin tegenover de KRO-studio,
J. van Hest & P.H. Willigenburg fokkers van Kalipso van vader
Bento Kitty, fokker H.G. Koelewaard, familie Stijvers en G.A. van
der Wurf met dravers bij P. Heijnen. Verder nog Vriend Pieter van
t Velt en rechter van aankomst mr. R.C. Dijksterhuis, die
de koerswetten vertegenwoordigt.
MELKMEENT & NEW BALLS PLEASE
Mijn 2e hobby is tennissen, die bekostigd moet worden uit de
koerswinsten. Direct na mijn verhuizing heb ik me aangemeld bij
het Melkhuisje, dat op 1 maart 1895 is opgericht door
mensen uit de gegoede kringen (zoals ik), hoewel de naam wat gewoontjes
afkomstig is van een hotel-pension, annex badinrichting, annex uitspanning
aan de Witte Kruislaan/Bussummergrintweg. Gelukkig wordt de tenniscompetitie
op zaterdag gehouden, waardoor mijn koersinkomsten niet in gevaar
komen. Ik spar in 1970 nog even met de frêle Tom Okker voor
hij in de finale van het Toernooi speelt tegen Roger Taylor, in
aanwezigheid van Claus en Beatrix. Tom Okker wint overigens! Helaas
is mijn tenniscarrière door mijn aandacht voor de dravers
in het slop geraakt. Mijn geld zet ik in op Anton, Nick, El Hadie,
Grietje en Horse L van Thijs Lange. Aan new balls kom ik niet meer
toe.
Komende woensdag 25 mei 2011 dus niet naar het Melkhuisje, maar
naar de Hilversumse Melkmeent 9 voor de grasbaankoersen, waar leerlingpikeur Mitchel Nakoersen
start in de Prijs van de Gemeente Hilversum met Youp Swagerman.
ONVERBREKELIJK MET ELKAAR VERBONDEN
Zoals Hilversum en Dudok onverbrekelijk met elkaar zijn verbonden,
zo is ook de drafsport met Hilversum een twee-eenheid. W.M. Dudok
ontwierp het Hilversumse Sportpark aan de Soestdijkerstraatweg langs
de spoorbaan naar Utrecht. Het Sportpark wordt in juni 1920 aangelegd.
Achter dit Sportpark wordt in 1925 een draversbaan aangelegd, waar
Tjibbe Witteveen zich als 1e vestigt. In hetzelfde jaar vestigt
Willem Geersen zich hier als 16-jarige met zijn familie. Eigenhandig
worden 14 stallen gebouwd. Velen herinneren zich nog het Dudok-huisje,
vlak bij de finish. Kort na mijn vestiging in de Tesselschadelaan
20 te Hilversum wordt in 1971 zowel de accommodatie als de baan
ingrijpend gerenoveerd. Kijk, zulke gestes waardeer ik.
Een Boek?
Het lijkt me dat Hilversum recht heeft op een doorwrocht boek
over fokkers, dravers, gras, sportpark, Expohal (hengsten-keuring),
Bestuurderen en de miljoenen. Groningen & Duindigt hebben al
een boek. Maar ja, wie gaat zon boek schrijven? Fred rijdt
nog steeds zijn Frejo dravers uit en de zoon van C.A.D. Dijkhuis
heeft weinig tijd. Ook Joop Schoonderwoerd is niet meer onder ons.
Wellicht oud amateurrijder Tom van Eijden of meervoudig kampioen
Manus Bouwhuis? Manus komt uit een weversgezin en wordt leerling
pikeur bij Jan van Leeuwen, waar hij veel leert en veertien maal
2e wordt met Sonja dOr. In 1970 verhuist Manus naar de Huygensstraat
te Hilversum en hij weet van de hoed en de rand. Wie weet?
Tot zover de tekst uit het boek van De Betweter.
Boven: Het Hilversumse Café 'Het Statenwapen' was een begrip in de
bloeiperiode van de drafbaan. Het etablissement was gebouwd rond 1920
en te vinden op de hoek van de Soestdijkerstraatweg en de afslag richting
Sportpark. Aanvankelijk heette het 'Rademakers' en was het een theehuis,
waar passanten met paard en wagen een stop maakten voor een kopje
thee/koffie. Later kwamen er vooral veel koersbezoekers, die vooraf en
vooral na afloop van de meeting nog even naar binnen gingen om over
de koersen te praten. Er hielden
ook wel bookmakers 'kantoor'.
Grasbaan Hilversum
Bij sluiting van haar baan in Hilversum kreeg de PSH miljoenen om een nieuwe baan aan te laten leggen in de omgeving. Dat lukte niet met de beoogde drafbaan in Almere. Later is de PSH gefuseerd met de PSV 'Vooruit' van Alkmaar en ze kregen een nieuwe naam, de PSHA. Met de Hilversumse miljoenen is de tribune van Alkmaar in 2010 ingrijpend gerenoveerd en geschikt gemaakt voor wintermeetings en een aangenaam verpozen voor het publiek.
Voordien waren enkele bestuursleden van de PSH geïnspireerd geraakt door de succesvolle grasbaanmeetings elders in het land en zij hebben de Stichting Grasbaan Hilversum opgericht. In 2009 is voor de eerste keer een grasbaan-meeting georganiseerd op een weiland in de Hilversumse Meent en dat is uitgegroeid tot een jaarlijkse traditie, met altijd tussen de koersen door mooie attracties voor het talrijke publiek.
Boven: Luchtfoto van de grasbaan in Hilversum.
Er wordt niet met de startauto, maar vanuit de banden gestart.
De paarden lopen in omgekeerde volgorde van de startnummers
over het middenpad naar het startvak waarin ze moeten starten.
Boven: Mooie aankomst voor talrijk publiek.
Boven: Jaarlijks is er ook een duo-sulky-koers.
Hier wint Rob de Vlieger en hij zwaait al naar het publiek.
Boven: Ook Anky van Grunsven kwam een keer langs
voor een demo western riding.
Boven: Ook andere paardensport disciplines komen aan bod.
Voor meer info:
Kijk op www.grasbaanhilversum.nl
|