|  
             Tekst uit het boek 'Drafbanen in Nederland' 
door Durk Minkema 
            
              Draf- en Renbaan Cruysbergen bij Bussum: 1893 - 1912 
               
              baanrecord 1893-1904: 
              Troubadour 1.37.1b P.J. Doeleman 10-7-1904 
              baanrecord 1905-1912: 
              Baladin 1.30.9b P.J. Doeleman 9-6-1907  
               
              (bovenstaande gegevens, onderstaande tekst, de plattegrond en een 
              foto zijn met toestemming overgenomen uit het boek "Draf- en 
              Renbanen in Nederland" van Durk Minkema.) 
               
              Het landgoed Cruysbergen lag in Bussum ten noorden van wat tegenwoordig 
              de Franse Kampweg heet, tussen de Nieuwe 's-Gravelandse weg en de 
              Hilversumse Meent.  
             
            
              
               Plattegrond van de renbaan Cruysbergen 
                en de kolonie Walden, gemaakt door Martin Heyne.  
                Met stippellijn (8) is de renbaan van vóór 1905 
                ingetekend. 
                (Uit Marcus van der Heide: Terug naar Walden, 
                1898-1907. Tussen Vecht en Eem, 16 (1998) 3.) 
                1 = tribune 
                2=start-/ jurytoren 
                3= paviljoen/jockeyverblijf 
                4 = consumptietent/toto 
                5 = paardenstallen 
                6 = muziektent 
                7 = villa Klein-Cruysbergen 
                8 = renbaan vóór 1905 
               
            
             Toen het in het midden van de 19de eeuw nog in bezit 
              was van jhr. H.J. Rutgers van Rozenburg werd begonnen met de afzanding 
              van een groot deel van het terrein, waardoor geleidelijk een 70 
              hectare groot terrein ontstond, waarvan 55 hectare prachtig weiland. 
              In 1893 was dat deels in bezit van de effectenhandelaar Henri Broekman. 
              Die liet er een driehoekvormige grasbaan van 940 meter lengte aanleggen, 
              gedeeltelijk op zijn eigen terrein, gedeeltelijk op weiland er naast, 
              waarvan hij zich voor vijf jaar het recht verzekerd had om er meetings 
              op te houden. Voor de aanleg van een tweetal tribunes had de heer 
              Broekman een sparrebos laten rooien. De beide tribunes lagen op 
              de helling van het gerooide bos, dat ruim anderhalve meter hoger 
              lag dan de baan. De hoofdingang lag westelijk van de villa "Oud-Cruysbergen" 
              en een pad liep vanaf de 's-Gravelandse weg Zuidzijde (nu Franse 
              Kampweg) naar de tribunes. Dit pad doorsneed de latere kolonie Walden 
              in twee gedeelten. Deze kolonie was in 1898 gesticht door de schrijver-arts 
              Frederik Willem van Eeden. De kolonisten mochten niet over dit pad 
              lopen, wat aanleiding gaf tot nogal wat ruzies met de heer Broekman. 
              De kolonie zou in 1907 opgeheven worden. Een andere ingang naar 
              de baan was vanaf de Nieuwe 's-Gravelandse weg, waar later de ingang 
              naar het militaire terrein was en wat nu de Verzorgingslocatie Bussum 
              heet. Via deze ingang kon men met rijtuigen het middenterrein bereiken. 
              Op het middenterrein waren twee diagonalen met heggen en sloten 
              voor de steeple-chase aangelegd. De Hollandsche IJzeren Spoorweg 
              Maatschappij liet tussen Bussum en Hilversum een nieuwe halte openen, 
              vanwaar men over de huidige Franse Kampweg na 10 minuten lopen de 
              renbaan kon bereiken. De aanleg van de baan bracht veel werkgelegenheid 
              met zich mee, zodat de toenmalige burgemeester van de gemeente Bussum 
              zich in 1904 liet ontvallen: "Wedrennen hebben veel bijgedragen 
              tot Bussums bloei, 't Is werkmansvoordeel". Het was voor de burgervader 
              een gepaste gelegenheid om voortaan 5% vermakelijkheidsbelasting 
              op de totalisatoromzet te heffen.  
               
              (bron: J.Bruineman-Kaarsgaren 
              en C. D. van Vliet: Dorp met de groene spieghel, honderdvijftig 
              jaar Bussum, 1966).  
             
            
              
               Op een zonnige dag in het jaar 1900  
                stormen drie volbloeds op de finish af. 
                De paarden gaan hier nog rechtsom. 
                Links staan het publiek op het  
                middenterrein (2e rang). 
                 
               
              
               Boven: Op 8 mei 1902: 
                Een hagenren op de renbaan Cruysbergen. 
                 
                 
               
               Boven: Foto van een draverij op dezelfde datum. 
               
            
              
              De openingsmeeting vond plaats op 23 juli 1893, georganiseerd door 
              de eind 1892 uit de hoofdstad verdreven Amsterdamsche Sport-Club 
              en de begin 1892, mede door de heer Broekman, opgerichte Algemeene 
              Harddraverij-Vereeniging. Vanaf 1895 ging de laatste vereniging 
              alleen verder met het geven van meetings op Cruysbergen. De baan 
              Cruysbergen werd beschouwd als de koketste en gezelligste baan van 
              Nederland. Alle gebouwen waren in fris groen-wit geschilderd. Er 
              werden drie, soms vier meetings per jaar gehouden.  
               
              Begin 1903 werd de oude tribune door een nieuwe vervangen en in 
              het najaar van 1904 werd nabijgelegen grond aangekocht en kon de 
              baan, die nu een zuivere ellipsvorm kreeg, vergroot worden tot 1200 
              meter en er werd voortaan linksom gekoerst. De eerste meeting op 
              de vernieuwde baan vond op 7 mei 1905 plaats. In de winter van 1905-1906 
              werd in de paddock een paviljoen gebouwd met bureau voor draverij- 
              en rencomité, weegplaats, totalisatorinrichting en een zaal voor 
              huishoudelijke aangelegenheden. Daarboven waren kleedkamers, bestuurskamer 
              en perskamer. Bovenop dit paviljoen, dat grotendeels uit steen en 
              hout was opgetrokken, stond een torentje. Bovendien werd het houten 
              gebouw voor de 'rechter van aankomst' en de jury vervangen door 
              een sierlijke toren van twee verdiepingen van steen en ijzer.  
               
             
            
              
               Gezicht vanaf het middenterrein van Cruysbergen  
                op tribune, jurytoren en muziektent (links) 
                tijdens de meeting van zondag 18 april 1909.  
                (uit: De Revue der Sport en, 29 april 1909). 
               
              
               Boven: De tribune  
                 
               
              
               Boven: Nogmaals de tribune  
               
              
               Boven: Het Paviljoen met ruimtes voor 
                comité, jockeys, etc. 
                
              
               Boven: Het Paviljoen zoals het er nu uitziet: 
                omgetoverd tot een prachtige woning. 
                (foto Bob Nouwer)
 
               
              
               Boven: Op het middenterrein (2e rang) stonden 
                twee gebouwtjes met loketten voor  
                consumpties en de toto 
                (en de bookmakers?). 
               
              
               Boven: de jurytoren stond op de finishlijn, 
                aan de binnenkant van de baan. 
                Op de achtergrond zijn de twee totalisator- 
                gebouwtjes op het middenterrein te zien. 
               
                
                Cruysbergen bloeide en gaf in die tijd zes tot acht meetings per 
                jaar. De KNHRV stelde een Derby voor dravers in en de eerste editie 
                werd onder de naam "Toekomstprijs" verreden in 1907 
                en gewonnen door de schimmelhengst Magnetiseur met pikeur Toon 
                Mol. Op 28 mei 1908 had de baan Cruysbergen de primeur van deelname 
                van de eerste Nederlandse vrouwelijke pikeur aan draverijen. Dat 
                was mej. E.C. Kuijs, die haar eigen paard Locomotief in de Derby 
                II reed.  
                 
                In 1911 kwam het beruchte totalisatorverbod van de minister van 
                justitie, mr. E.R.H. Regout, dat op 15 juni 1911 van kracht werd. 
                Het was ook de doodsteek voor Cruysbergen. In 1912 werd er nog 
                tweemaal gekoerst, maar de meeting van 6 mei 1912 leverde zoveel 
                verlies op, dat Cruysbergen moest sluiten. Bij het uitbreken van 
                de Eerste Wereldoorlog werd de renbaan door het Departement van 
                Oorlog aangekocht, dat het terrein gebruikte als remonte-depot 
                om paarden voor de artillerie af te richten om geschut te trekken. 
                In 1920 werd het depot opgeheven en een jaar later kreeg de heer 
                J.F. Spliethoff de grond in eeuwigdurende erfpacht. Spliethoff 
                verbouwde het paviljoen tot woonhuis en verhuurde het weiland 
                aan boeren. Maar het eeuwigdurende karakter van de erfpacht bleek 
                weinig waard toen het ministerie van Defensie in 1956 behoefte 
                kreeg aan het voormalige renbaan terrein om er een opslagplaats 
                aan te leggen. De stenen loodsen, omgeven door een groot hek, 
                staan er tegenwoordig nog steeds en zijn anno 2004 in gebruik 
                als Verzorgingslocatie Bussum. De gietijzeren rechterstoel heeft 
                het nog lang uitgehouden, maar moest in 1970 gesloopt worden. 
                De villa "Groot Cruysbergen", door Frederik van Eeden destijds 
                ingericht als hoofdgebouw voor zijn kolonie Walden, waarachter 
                de renbaan lag, werd later hoofdkantoor van Van Meurs Golfcartonfabrieken. 
                Deze villa brandde in 1970 geheel af en werd gesloopt. Nu is er 
                Hocras, een distributiecentrum voor horeca en grootverbruik gevestigd. 
                 
                (Bronnen: A.N. J. Fabias: 150 jaar Bussum. Bussum, 1967; M. 
                van der Heide: Bussum door schrijversogen. Bussum, 1984; M.J.M. 
                Heyne: De Bussumse Renbanen. Tussen Vecht en Eem l (1983) nr. 
                2; Prof. J.A. de Rijk e.a.: Wandelingen door Gooi en Eemland en 
                Omstreken. Hilversum, 1905: Dr. A.J.C. de Vrankrijker: Bussum 
                in oude ansichten. Zaltbommel, 1968.)  
                 
                Tot zover de tekst uit het boek van Durk Minkema. 
                De foto's met dank aan Wim Huybers, de Historische Kring Bussum 
                en Peter van Betten.  
                 
               
              
                 
                                       | 
                 
               
               Boven: Het terrein van de renbaan Cruysbergen werd 
                tevens als feestterrein gebruikt, getuige 
                deze ansichtkaart, gedateerd 12 juli 1905. 
               
            
             Van de heer Chris Leenders te Almere (namens de Historische Kring 
              Bussum) kregen we nog bovenstaande en onderstaande foto's (uit de 
              collectie Heyne).  
              Hij meldde ons het volgende: 
              De renbaan Cruysbergen werd in de periode 1902-1912 ook gebruikt 
              als feestterrein.  
              In 1912 is de renbaan gesloten. De gietijzeren constructie van de 
              hoofdtribune (dak, achterwanden en zijkanten) van de voormalige 
              renbaan Cruysbergen is in 1922 voorzichtig gedemonteerd en afgebroken 
              en weer opgebouwd op de van Oeverengronden bij de Nieuwstraat te 
              Bussum. Daar heeft het nog ruim 80 jaar gestaan als opslagloods, 
              autostalling en zelfs als tijdelijke garage voor een paar tv-reportagewagens 
              van de toenmalige NTS (Ned. Televisie Stichting). 
             
            
              
               Boven: Rechts de voormalige tribune van Cruysbergen, 
                afgebroken en weer opgebouwd op de  
                Van Oeverengronden bij de Nieuwstraat te  
                Bussum en tot 2004 gebruikt als garage. 
               
              
               Boven: de garage van de andere kant. 
               
              
               Boven: Detail van de voormalige hoofdtribune, 
                met jugendstil-elementen. 
               
               
            
           |